středa 21. září 2016

POK - 1. týden

Na předmět Počítačová kartografie (KGM/POK) se v letošním akademickém roce přihlásili dva studenti. Navíc jeden z prezenční a druhý z kombinované formy studia. Jeden ze studentů předmět opakuje a druhý je stálým odběratelem příspěvků z tohoto blogu, proto nepovažuji za nutné zasílat email s upozorněním na školní adresy a veškeré informace týkající se výuky uvedu v tomto článku.

Vzhledem k počtu studentů předmět nebude rozvrhován a bude probíhat pouze formou konzultací (individuálních nebo skupinových, druhou variantu bych osobně preferoval) a poskytování podpůrných materiálů na tomto blogu (sledujte především příspěvky se štítkem POK). Elektronická podpora bude spočívat
  • v publikování dokumentu Průvodce předmětem (viz níže),
  • v příspěvcích na tomto blogu, které budou uveřejňovány podle potřeby (zpravidla jednou týdně),
  • v odkazech na externí i interní výukové materiály.

Nejprve se seznamte s dokumentem Průvodce předmětem Počítačová kartografie, který obsahuje všechny důležité informace, včetně podmínek zápočtu. S dokumentem se seznamte co nejdříve, protože zápočtový úkol je rozdělen do navazujících kroků, jejichž splnění je podmíněné mimo jiné i dodržením termínu.

V rámci prvního týdne výuky si zopakujte vaše obecné kartografické znalosti (zobrazení, kompozice, znaky, interpretační metody...). Budete je během semestru potřebovat.

25 komentářů:

  1. Dobrý den, rád bych si vybral téma pro splnění zápočtového úkolu: Vytvoření webové mapy, která bude zobrazovat postup prací při úplné revizi katastru. Vybral bych si největší katastrální území ve Šluknovském výběžku kde probíhá úplná revize katastru na které nyní pracuji. Katastrální území se jmenuje Mikulášovice. Webová mapa by měla přinést pracovníkovi provádějící revizi přehled těchto ukazatelů: počet výzev pro předložení listin pro zápis změn do katastru, bude sledovat časovou složku - zda jsou výzvy plněné v termínu, bude dále zobrazovat parcely které jsou odsouhlaseny vlastníky ke sloučení a také parcely které jsou vhodné či ze zákona určené k majetkoprávnímu vypořádání. Originální řešení vidím v tom, že dosud se podobný přehled vede v papírové podobě a digitální podoba by umožňovala zobrazovat pomocí barev různé stavy: např. výzva dána s termínem, výzva splněna, výzva nesplněna v termínu, parcely určené a odsouhlasené ke sloučení - dosud nesloučené, parcely po sloučení, majetkoprávní vypořádání provedeno úplně, částečně, dosud neprovedeno. Další podrobnosti zatím ani nevím. Děkuji za posouzení výběru tématu. Petr Fiala

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Téma vypadá zajímavě. Jako první mě však napadá dotaz na zdroj. Z čeho se data budou načítat? Protože předpokládám, že taková mapa musí být dynamická. To znamená ukazovat situaci nejlépe v reálném čase.

      Vymazat
  2. Děkuji, data se budou načítat z formuláře do kterého budou vkládána postupně, tak jak bude revize pokračovat (výzvy s určeným termínem k předložení listin pro odstranění nesouladů v KN, vlastníky odsouhlasené sloučení parcel, změny druhů pozemků nebo způsobů využití pozemků, údaj, že výzva byla splněna a nesoulad v KN byl odstraněn atd.). Mapa bude vyjadřovat aktuální stav revize, kolik a jaké práce se již učinilo.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že jako téma můžeme Váš nápad uznat. Ale ještě mě zajímají technologie a popis mapy. Bude mapa dynamická (například ukazovat postup prací pomocí animace)?

      Vymazat
    2. Děkuji, webová mapa bude ve formátu SVG, bude vyexportovaná z ArcMAPu z dat získaných z veřejného dálkového přístupu z RÚIAN. Představuji si, že takto připravená mapa bude mapou výchozí, jakoby na počátku revize a přehled prací spojených s revizí se bude v mapě promítat (barevně) postupně podle zápisů ve formuláři. Formulář s daty o revizi bude na webu a pomocí skriptů napsaných v PHP se bude mapa měnit. S animací nijak nepočítám, ale přínos mapy vidím v celkovém přehledu průběhu revize, v přístupu veřejnosti k mapě a v hlídání lhůt, kde se po marném uběhnutí lhůty příslušná parcela zbarví červeně, možná by i mohla "blikat"...? U splněných výzev budou parcely např. zbarveny modře...

      Vymazat
    3. Pokud tomu dobře rozumím - prvotní mapa bude vytvořená v ArcGIS a další změny se budou odehrávat dynamicky pomocí PHP z dat v tabulce. Pokud mapa bude obsahovat i pohledy do historie (například bude možné si kliknout na jednotlivé měsíce v roce a ukáže se stav v tomto měsíci) nebo jiná možnost porovnání, pak považujte schéma za schválené. Napište mi harmonogram odevzdávání jednotlivých částí práce.

      Vymazat
    4. Děkuji Vám za schválení tématu. Ano chápete to správně. Počítám s tím, že mapa - přehled průběhu revize údajů katastru bude mít funkcionalitu, která bude umožňovat zobrazit stav v jednotlivých měsících.
      Harmonogram zápočtové práce:
      1. Výběr tématu termín do 30. 9. 2016
      2. Schválení tématu termín do 15. 10. 2016
      3. Schválení harmonogramu postupů prací do 20. 10. 2016
      4. Tvorba podkladové mapy termín do 30.10. 2016
      5. Analýza dat, návrh zobrazovaných dat a stavů revize 15.11.2016
      6. Tvorba formuláře pro zadávání dat do webové aplikace do 30. 11. 2016
      7. Propojení mapy a uložených údajů na webu. do 15. 12.2016
      8. Testování funkčnosti a odladění případných chyb a nedostatků, odevzdání předfinální verze a eseje s autoevaluací práce. Termín do 31. 12. 2016
      9. Odevzdání případně upravené finální verze - týden před prvním termínem zkoušky.

      Vymazat
    5. Dobrý den, uvádím zde odkaz na vytvořenou podkladovou mapu pro semestrální práci.
      https://drive.google.com/file/d/0Byuv5pp9tkbvSUZOLXBiN3U4OE0/view?usp=sharing

      Vymazat
    6. Podkladovou mapu, se podařilo zobrazit. Možná by stálo za zvážení, zda na mapě nezrušit parcelní čísla (a nenechat je pouze na proklik) a spíše zobrazit (nejspíš barevně) kulturu pozemku... (nebo zkusit obě mapy a přepínat v nějakém menu).

      Vymazat
    7. Dobrý den pane doktore, děkuji Vám za doporučení a rady. Mám takovou představu, že bych raději čísla parcel v mapě ponechal, aby mapa nevypadala jako slepá. Podkladová mapa je zatím málo výrazná, ale zobrazovaná data mapu oživí. Změnami dotčené parcely budou výrazně barevně odlišeny a kultury pozemků neplánuji barevně zvýrazňovat, aby mapu znepřehledněly. Plánuji vytvořit mapy dvě, jedna bude zobrazovat stavy týkající se slučování parcel (navrženo sloučení, sloučení odsouhlasené vlastníkem, stav kdy se bude čekat na odsouhlasení sloučení příslušným správním orgánem, např. odborem životního prostředí, že některá parcela je, či již není součástí zemědělského půdního fondu, čekání na provedení sloučení parcel - provádí katastrální pracoviště a stav kdy sloučení je v KN provedeno či ho nelze provést - např. vlastník uvedl důvod proč sloučení neodsouhlasil) a druhá mapa bude zaměřena na typy nesouladů v katastru (nezapsané či nevymazané stavby v KN, změny druhů pozemků a způsobů využití pozemků, opravy chyb z úřední povinnosti a ostatní nesoulady- chybějící hraniční znaky v kat. mapě, doporučení k majetkoprávnímu vypořádání pozemků) a jejich stavů (vlastník vyzván k předložení listin pro zápis změn do KN - běží mu lhůta, nesoulad odstraněn - listiny předloženy a změny v KN provedeny, lhůta marně vypršela - vlastníkovi zaslán dopis s upozorněním na možné sankce, vlastníkovi bylo doporučeno či mu byla dána výzva provést majetkoprávní vypořádání). Myslím, že jsem odpověděl z velké části na bod harmonogramu č.5. Při tvorbě formuláře pro zadávání dat do webové aplikace č.6 harmonogramu to ještě upřesním.

      Vymazat
    8. Vaše odpověď přesně ukazuje, že jedna nebo dvě mapy jsou více něž tisíc slov - z Vašeho popisu mi zatím není zcela jasný, ale na mapu nebo mapy se těším.

      Vymazat
    9. Dobrý den, máte pravdu, že mapě bude více rozumět než mnoha slovům. Nyní přikládám odkaz na dokument jaká data bude mapa vyjadřovat.
      https://docs.google.com/document/d/1hhFy5Yd-eQ3H0PeEpibtds8CZ-NduSt8qlnYUKc-jS8/edit?usp=sharing
      Dále přikládám odkaz na grafickou podobu webových formulářů, kterými se ukládají data, ze kterých bude mapa generována.
      https://docs.google.com/document/d/1bJZlAevFHQRS5NJrSL6cT_2MF7-dNBWBSb_mTBOvT18/edit?usp=sharing
      Děkuji Vám za připomínky a rady.

      Vymazat
    10. Výborně, oba dokumenty jsem si prošel a doplnil jen krátkou poznámku ohledně používání obrysů.

      Vymazat
  3. Ha, zdá se, že nejsem čtenářem dostatečně pečlivým. Chápu to tedy správně, že již nemám nárok na zápočet? Kdyby náhodou ano, tak bych se inspiroval o pár dní novějším příspěvkem z konference AutoCarto a jako téma semestrální práce bych se pokusil zpracovat webové prostředí pro editaci SPOI přímo z mapového okna. Co si o tom myslíte? A mám tedy ještě nějakou šanci zápočet získat?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Správně jste pochopil, že termín jste propásl. Pokud proti tomu nebude kolega Fiala nic namítat, myslím, že Vám ještě můžeme dát šanci. Pošlete smysluplné zadání co nejdříve.

      Vymazat
    2. Samozřejmě, že kolegovi držím palce a jsem rád, že na práci může pokračovat.

      Vymazat
    3. Vaše téma je zajímavé. Můžete ho popsat trochu detailněji? Například jaké technologie chcete použít a jak budete pracovat s databází.

      Vymazat
    4. Ještě mě napadla jiná věc ohledně SPOI. Zajímavá by byla následující aplikace - uživatel si klikne do mapy nebo vybere z nějakého gazetteeru (GeoNames.org) místo (sídlo) - vygeneruje se dotaz, který vybere všechny SPOI v okruhu 10 km - z těchto dat se poté vygeneruje webová stránka ve formě průvodce (kde se dá přespat, kde se dá najíst, památky...), včetně zaintegrovaných externích API (například počasí). Nechcete zkusit tohle téma?

      Vymazat
    5. Petře, díky! Snad to k něčemu bude ;-)

      Vymazat
    6. Moje myšlenka byla taková, že body by bylo možné přesouvat a přidávat k nim atributová data, podobně jako je to řešeno v editoru iD pro OSM. Technologicky mapové okno Leaflet + JavaScript. Změny by se zaznamenávaly do cache prohlížeče a po příkazu uživatel by se přeložila na SPARQL 1.1 (SPARUL) a odeslala do DB. Tady by ta myšlenka ale mohla selhat, protože jsem zatím nevystudoval, zda a případně jak lze manipulovat s daty ve Virtuoso DB přes SPARQL endpoint. Těžko by mohl každý neomezeně cokoliv přidávat...

      Vymazat
    7. To zní také zajímavě a hlavně proveditelněji. Jen nerozumím tomu, co myslíte tím "vybere z nějakého gazetteeru místo".
      Technicky by to bylo obdobné, jako Reasonator (https://tools.wmflabs.org/reasonator/), jen zde je jasné zaměření na tu turistiku a nabízí se ono propojení s dalšími službami a datovými zdroji.

      Vymazat
    8. Je to přesně tak, jak píšete. Pod tím "vybere z gazetteeru místo" mám na mysli, že možná pro běžné uživatele bude lepší zadat název místa a neklikat do mapy. Ale to musíme mít nějakou uzavřenou množinu geografických jmen se souřadnicemi. Asi nejlepší by bylo použít GeoNames.org.

      Beru to tedy tak, že se budeme bavit o tomto tématu a editaci zatím necháme?

      Vymazat
    9. Ano, zkusil bych se věnovat tomu turistickému průvodci. Funkční proces by tedy byl takový, že uživatel si vybere místo, ve SPOI se vyhledají relevantní body a dále se bude procházet LOD pro další informace. Kromě toho se do přehledu zakomponuje informace o aktuálním počasí (to zatím nevím odkud) a... hádám, že další připojitelné služby mě budou napadat spíše v průběhu práce.

      Vymazat
    10. Výborně, tak mi pošlete plán práce, jak je popsaný v Průvodci předmětem. Zatím bych se držel toho vytěžování SPOI a ukázek připojení Linked Data a API. Když jsem si kdysi s tím počasím hrál, myslím, že šlo bezproblémově připojit yr.no.

      Vymazat
    11. Doplňuji harmonogram semestrální práce: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mClQ9w-LinKcNYWirB9R3Lng4CFEV-lshPoKs3v62j4/edit?usp=sharing

      Vymazat